Planszówki są doskonałym sposobem na spędzenie czasu w miłym towarzystwie, ale jest to także świetny i przede wszystkim przemawiający do dzieci i młodzieży sposób na naukę. Przy okazji pracy z lekturą Marcina Pałasza pt.: „Sposób na Elfa”, uczniowie klasy trzeciej stanęli przed niezwykłym zadaniem – zaprojektowania i wykonania na podstawie lektury, gier planszowych. Praca nad planszówkami przebiegała w grupach, powstawały też gry tworzone jednoosobowo. Dzieci pracujące w grupach musiały podzielić się obowiązkami, tak, by każdy czuł się potrzebny i był zaangażowany w tworzenie gry. Utworzone przez trzecioklasistów planszówki były niezwykle pomysłowe, ciekawe, bardzo starannie i estetycznie wykonane. Największy jednak podziw budziła różnorodność pomysłów. Uczniowie wykonali typowe gry planszowe (rzut kostką i przesuwanie pionków), ale urozmaicali je dodatkowymi pytaniami z treści lektury lub zadaniami nawiązującymi do tekstu. Cała klasa grała w przygotowane gry. Trzecioklasiści skupiali się na rywalizacji, nawzajem sobie kibicowali, wyjaśniali reguły. Nikt nie stał z boku, wszyscy aktywnie uczestniczyli w zabawie.
Celem zajęć było nie tylko sprawdzenie znajomości treści omawianej lektury, ale również kształcenie samodzielności i kreatywności uczniów, zachęcanie ich do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości, integracja grupy. Gorąco polecamy te formę nauki!
Aneta Kowalik